perjantai 1. joulukuuta 2017

Joulukalenteri luukku 1, Mun mp joulusta

Hei kaikki ihanat lukiat. Nyt on lähtölaskenta jouluun alkanut. Ja ajattelin tehdä joulukalenterin tänä vuonna. Yritän pitää postaukset lyhyinä ja tiiveinä pakkauksina. Ajatukseni tässä on se, että jos joku luukku jää lukematta niin jaksaa lukea useaman luukun kerralla kun ei ole miljoonaa romaani postausta. Jokunen pidempi potaus varmasti tulee. Mutta pääsääntöisesti yritän pitää nämä simppeleinä ja selkeinä.

Joulukalenterin luukut ilmestyvät aina klo 15.00.

Mitä mieltä minä olen joulusta?
Mikä siinä ahdistaa?
Mikä on parasta?

Mun periaate on se, etten ala pohtimaan tässä postauksessa joulua uskonnolliselta kannalta.
Sen näin ensiksi sanon, koska en tahdo vaikuttaa kenenkään uskonnollisiin vakaamuksiin.

Mä itse olen joulu stressaaja. En stressaa lahjojen ostoa tai siivoomista, vaan sitä, että joulusta on tullut mulle merkki " Hei Pipsa! Nyt ei ole kuin pari viikkoa vuoden vaihteeseen". Ja vuoden vaihde on mulle joka vuosi yhtä vaikea paikka. Viimeiset kaksi joulua ja uuttavuotta olen ollut päiväosastolla ja siellä on tehty tarkat toimintasuunnitelmat, että minut saadaan pidettyä hengissä joulun ja uudenvuoden yli. En tässä paneudu uuteenvuoteen, mutta kirjoitan varmasti siihen liittyvästä ahdistuksesta joulun jälkeen.

Joulussa ahdistaa eniten tuo uudenvuoden lähestyminen ja toisella sijalla on ruoka. Joka paikka on täynnä ruokaa. Kaupat täynnä karkkia, laatikko ruokia, yms. Tv:ssä mainokset pyörii jouluruuan ympärillä. Lehdet täyttyy ruokamainoksista ja resepteistä. Kotona aletaan jo turhan aikasin miettimään mitä jouluna syödään. Tuntuu kuin ahdistettaisiin nurkkaan, eikä voi liikkua minnekkään, kun joka paikasta tursuaa ruokaa. Olen kuitenkin päättänyt, että tänä jouluna syön (vegaanista)  jouluruokaa enkä vain salaattia. Eikä minua normaalisti enään kaupassa ja mainoksissa olevat ruoat ahdista, mutta joulu on juhla, jolloin ruoka on mielestäni liikaa keskeisenä asiana.

Joulussa on kuitenkin hyviäkin asioita. Tykkään joulun tunnelmasta. Lämmin tunnelma, glögi, takkatuli, lumi (jos sitä joskus olisi), ulkona oleva pimeys ja kynttilät. On myös ihanaa viettää joulu perheen kanssa. Yhdessä oleminen on minulle ehkä se tärkein asia. Chillaillaan perheen kanssa. Pelataan korttia, käydään illalla saunassa, käydään auto ajelulla yms.

Mitkä asiat ovat teille niitä mukavia ja ei niin mukavia asioita joulussa?

1 kommentti:

  1. Mä tykkään lahjoista! :D Niiden antamisesta ja saamisesta ja sit tietty tunnelma ja voisinpa sanoa ruoka, mut se kallistuu myös niihin ei niin mukaviin asoihin... ei niin mukavia on myös stressi ja sellanen ylenpalttinen huseeraus ahdistaa xd

    Hyvää joulun odotusta!

    VastaaPoista