keskiviikko 13. joulukuuta 2017

Luukku 13, Meidän joulu

Kaikilla ihmisillä on ne omat joulurutiininsa asui sitten yksin tai perheen kanssa.
Minä olen kaikki jouluni viettänyt perheeni kanssa ja niin myös tänäkin vuonna tulen viettämään.
Oletettavasti olen neljä yötä kotona ja sitten palaan laitokseen.

Meillä on tapana aina nukkua pitkään jouluaattona, mutta tänä vuonna olen ajatellut tekeväni poikeuksen ja mennä aamulla joulukirkkoon.
Äidin herättyä hän keittää riisipuuron niin, että kun kaikki ovat heränneet päästään yhdessä aamupalalle.
Lounasta ei oikein ikinä syödä yhdessä oli sitten kyseessä arki tai juhlapyhä.
Monopoly on ollut meillä jouluperinne. Sitä pelaillaan aina päivälliseen saakka ja päivällinen on aina meillä se juhla-ateria. Porkkana-, peruna-, lanttu- ja maksalaatikot kinkkua unohtamattakaan pääsevät ruokapöytään. Viime vuonnahan en syönyt oikein mitään "joulu"ruokaa, koska vegaanisuuteni oli niin tuore juttu, ettei äiti oikeastaan silloin edes tehnyt minulle ruokaa. Joten popsin vain salaattia.
Tänä vuonna kuitenkin pyysin äitiä tekemään minulle jotain vegaanista. Ja hän sanoi tekevänsä minulle porkkana- ja perunalaatikkoa. Hän myös sanoi, kokeilevansa vegaanista maksalaatikkoa. Kyllä, maksalaatikko ilman maksaa. Löysin reseptin YouTubesta PS olen vegaanin videosta.
Kinkku myöskin minun kohdallani korvataan vegaanisella seitan kinkulla. Eli tänä vuonna minäkin saan jouluruokaa. Tottakai jälkiruuaksi on kahvia ja/tai glögiä piparin ja joulutortun kera.
Kun ruoka on saanut hetken laskeutua käydään saunassa. Yleensä käydään siskon kanssa yhdessä jouluisin saunassa ja äiti ja iskä käy yhdessä.
Sitten lähestytään pikku hiljaa lahjojen saantia. Siitä lähtien kun saatiin siskon kanssa tietää ettei pukkia ole alkoi meillä uusi rutiini lahjojen kanssa.
Aina siinä klo 19-20 lähdetään autoajelulle. Kun kaikki on autossa äitille tulee "vessahätä".
Ja sitten iskä sanoo:"Me käydään sillä aikaa ajelemassa niin soita kun oot valmis".
Sitten ajellaan noin 10min kodin läheisyydessä ja käydään hakemassa äiti kyytiin. Ja siis sillä aikaa kun äiti on "vessassa" hän hakee lahjat ja vie kuusen alle. Kun äiti on saatu kyytiin ajellaan jonkun aikaa ja yleensä siinä klo 21.30-22.00 ollaan kotona. Sitten päästään avaamaan lahjoja. Lahjojen avaamisen jälkeen alkaa tietenkin herkuttelu ja siinä samalla pelataan Wii:tä ja lauletaan SingStaria.
Iltapala yleensä ei maistu kun ollaan herkuteltu itsemme ähkyiksi. Ilta venyy yleensä myöhään ja siinä yöllä klo 1-3.00 mennään nukkumaan. Riippuen siitä miten väsynyttä jengi on.
Sellainen on meidän jouluaatto.

Mitä jouluperinteitä teillä on?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti