tiistai 5. joulukuuta 2017

Luukku 5, Elämäni aakkoset

Aitous on sellanen piirre jota arvostan ja jollainen itsekin koen olevani. Aidolla tarkoitan vilpitöntä, hyväsydämmistä ihmistä, joka ei halua satuttaa ketää tarkoituksella. Pyrin näyttämään tunteeni rehellisen avoimesti. Aamut ovat myös yksi elämäni akkosista. Herään aina viimeistään klo 8.45.
Lääkkeiden myötä olen oppinut nousemaan ihmisten aikaan sängystä ja näin minulle jää enemmän aikaa. Olen ihminen jolle rutiinit ovat elinehto ja kun tiedän että lääkkeet on otettava klo 9.00 niin sillon on myös herättävä. Eikä se edes tunnu enään niin vaikealta nousta sieltä sängystä.

Bloggaaminen on ollut mulle henkireikä vuodesta 2015 lähtien. Tämä on kanava purkaa tuntemuksiani ja tästä on tullut tapa. Tekee hyvää kun kuulee teiltä positiivista palautetta, mutta ennen kaikkea on hauskaa tutkia muutoksia pään sisällä kun lukee vanhoja postauksia. Näkee missä asioissa on päässyt eteenpäin.

Coffee- en keksinyt tähän suomenkielellä mitään joten käytetään englantia vähän.
Olen juonut kahvia ihan pikkutytöstä asti. Se oli pienenä aina sellainen mun ja iskän juttu.
Sitten kahvista tuli osa arkipäivää. Sillä käynnistyy aamu kuin aamu.

Depressio mainittu torilla tavataa. Masennus on masentavaa. Yksi diagnooseistani...

Esteratsastus on se laji jossa kilpailen ja johon panostan.

Fitspo on vastakohta thinspolle eli thinspirationille. Katselen paljon fitspo kuvia jotta saisin käännytettyä vääristyneet kauneusihanteeni. Pitäisi ihailla vahvaa, tervettä normaalipainoista kroppaa eikä luita.

Glögi!!! Parasta joulun antia. Sanokoot sh mitä haluaa niin minä nautin glögistäni. Kaloreista viis. <3

Hevoset on ollut pitkään osa mun elämää. Ei pelkästään se ratsastus. Vaan myös ne tallityöt. Tallilla olen aina saanut olla se kuka olen. Ja tallilla olen paljolti kasvanutkin. Olen oppinut monia asioita psykologiasta, sosiaalisesta kanssa käymisestä, yms tallilla. Tallilla tunnen olevani ihminen jota tarvitaan, enkä se hyödytön paska mitä oma mieli sanoo. Hevosille on voinut kertoa kaiken ja ne kuuntelee aina. Ne on mulle omalla tavallaan terapeutteja.

Itsekeskeisyys oli jossain kohtaa mun elämääni suuri osa ja nyt onneksi olen päässyt siitä kuplasta pois. Elin omassa kuplassa enkä nähnyt sen ulkopuolelle. En nähnyt miten valehtelin sh:n takia, en nähnyt miten satutin ihmisiä mun ympärillä. Yritin monta kertaa tappaa itseni ilman että ajattelin miten kovan surun heille tuottaisin. Tosin siinä kuplassa ei edes nähnyt kenenkään välittävän minusta.

Jäätelö on herkuista paras. Voisin syödä aina litran kerralla. Onneksi olen oppinut nauttimaan jäätelöäkin kohtuudella. Eikä se enään lähde samanlailla lapasesta kun ennen. Heh!

Kateus ja kilpailu. Kuka on laihin, kuka syö vähiten, kuka on laihtunut nopeammin ja kuka on syömishäiriöisin. Tämä on oleellinen osa sh:tani. Pään sisällä on vain kilpailua ja kateutta.
Kateudesta olen päässyt eroon ja pikkuhiljaa tuo anan kilpailuvietti ja vertailu alkaa laantumaan.
Mutta onhan se kamalaa kun kilpailee kaikkien kanssa oli kyseessä sitten sukulainen, kaveri tai tuntematon.

Laitokseen muutin sillon heinäkuun alussa. Ja kyllä koen, että tämä on mun pelastus. Tämä on paikka josta saan hyvät eväät elämään. Tämä on paikka jossa koen olevani hyväksytty ja koen olevani turvassa. Monesti kun tulen koti koti lomalta tänne laitokseen kotiin niin huokaisen kuinka rakastan tätä paikkaa. Viihdyn täällä. Ja täällä on ohjaajat jotka auttaa ja kuuntelee.

Minna lääkäri, jota jumaloin, koska hän kirjoitti mulle elämäni ensimmäisen ja parhaimman reseptin lääkkeestä joka OIKEESTI toimii mulla. Muut jästipäät on vaan tunkenu mulle mömmöjä jotka a) ei oo auttanut kuin hetken, b) ei oo toiminu lainkaan ja c) on vaan pahentanu oloa. (Pakko myöntää että vihasin tätä lääkäriä ennenkuin hän kirjoitti tämän Lamictal reseptin, koska hän päätti lopettaa päiväosasto hoitoni viime jaksolla)

Nuorisopsykiatria poliklinikka, jossa aloin käymään 2014. Siellä mun terapeuttini on kannatellut mua paljon ja pitkään. Tosin itsealan olla kyllästynyt hoitosuhteeseemme ja hänkin on sanonut olevansa toivoton minun suhteen. Eli tulen jossainkohtaa siirtymään kelan yksityiseen psykoterapiaan,

Osastot (suljettu- ja päiväosasto) on ollut mun elämän hätävara tukipilarit. Kun minun omat tukipilarit on rakennettu huonosti, ne ovat lahonneet puoliksi ja niitä on hakattu klommoille. Ne ovat niin vinossa että ne ei kannattele elämääni tasapainossa.
Osastot on kannatellu mut vaikeiden olojen yli ja viimeisimmällä suljetun osaston hoitojaksolla sain lääkkeet jotka on vahvistanut mun omia heiveröisiä tukipilareita. Ajattelen selkeämmin ja tunne myrsyt ovat helpompia kestää. On yksinkertaisesti helpompaa pysyä elossa kuin ennen.

Perhe on tukenut mua aina mitä ikinä oonkin tehnyt. Oon aina saanut mennä kotiin olin sitten tehnyt mitä vaan. Perhe on tukenut mua kaiken aikaa mitä oon sairastanut ja siis mulla on ollut mt ongelmia vauvasta saakka ja silti mun vanhemmat on jaksanut. Mun perhe on mulle tosi tärkee.

Quotet auttaa mua pysymään paranemis myönteisenä. Ne on aina niin kauniisti kirjoitettu ja sanoma on hyvä. Etenkin sh recovery quoteissa <3

Rakkaus mun poikaystävääni kohtaan on yks asia mikä on pelastanut mut monelta itsemurhalta. Myös se että tunnen olevani rakastettu tuntuu hyvältä. Hän on tehnyt hyvin selväksi kuinka paljon hän rakastaa minua ja olen oppinut että olen itsekäs jos satutan itseäni. Olen oppinut ajattelemaan itsetuhoisina hetkinä myös muita enkä vain itseäni. Olen myös hänen myötään oppinut uusia asioita seurustelusta.

Suunnitelu on osa mun joka päiväistä elämää. Mä suunnittelen tarkasti mitä teen milloinkin ja kirjoitan paljon listoja ja vertailen niitä miten olisi järkevintä tehdä ja mitä kannattaa tehdä milloinkin. Sunnittelen myös paljon tulevaisuutta jottei minulle koskaan kävisi niin etten oikeasti tiedä mitä tehdä. Aina pitää olla vaihtoehto A:n lisäksi B, C ja D.

Terveys, joka mun kohdallani ei ole mistään parhaimmasta päästä. Se on kuitenkin asia jota kohden yritän mennä. En minä todennäköisesti koskaan tule täysin tervettä päivää näkemään mutta edes perus hyvinvointi olis jees.

Usko itseesi! Se on asia jota itsekkin opettelen ja olen vasta viimeisen 3kk sisällä huomannut että moni asia on kiinni omien korvien välistä. Herkemmin epäonnistut jos ajattelet ettet voi onnistua tai ettet osaa.

Verikokeita multa otetaan noin kerran kuussa. Koska ne on pitkään ollut huonoja. Ei ne muut niin huonoja ole mutta hemoglobiini.

Xoxo- tarviiko tätä edes selittä. Rakas poikaystäväni <3

Yksin olo. Olen ihminen joka tykkää olla ihmisten kanssa, mutta tarvitsen paljon omaa tilaa ja yksin oloa.

Zero on paras virvoitusjuoma ikinä. Tottakai niistäkin paras on se aito oikea Coca-Cola Zero.

Ålder ruotsia ja tarkoittaa ikää. Mulla on ollut ikä kriisi siitä lähtien kun täytin 15v. Eikä tämä ole vitsi. Itken ja stressaan synttäreitä joka vuosi miettien miten riistän hengen ennen kuin on synttärit. Onneksi hoitoa aina tuolloin on tiivistetty. Mutta tää on ihan kauheeta. Ja pian pitäs täyttää 18. En oo viel valmis. Oon täys kakara vielä.

Äiti on aina kuunnellut mun murheita. Hän on jaksanut kiukutteluni. Hän on auttanut minua kaikessa. Ja hän on aina valmis ottamaan mut kotiin tilanteesta riippumatta.

Ötökät, etenkin ampiaiset ovat pelottavia. Hyttyset ja paarmat ovan muuten vain suoraan sanonko mistä. Muuten ötökät on söpöjä ja kivoja. Sekä yksi tärkeimmistä asioista luonnon kiertokulussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti