lauantai 29. heinäkuuta 2017

Identiteettihäiriö

Mulla on siis diagnosoitu identiteettihäiriö ja suluissa lukee epävakaa. Netistä hakemalla löytää paljon tietoa sivupersoonahäiriöstä eli dissosiatiivisestä identiteettihäiriöstä. Mä en ole saanut selvyyttä omaan diagnoosiini. Enkä siis ole varma onko minulla juurikin tämä sivupersoonahäiriö vai onko muitakin identiteettihäiriöitä. En ainakaan netistä löytänyt mainintaa muista identiteettihäiriöistä.

Miten minä oireilen?
Mun diagnoosin perässä siis lukee suluissa epävakaa ja se tarkoittaa sitä, että mun oireeni ovat samat mitä epävakaassa persoonallisuushäiriössä ja en tosiaankaan tiedä miksi minun diagnoosini ei ole siten epävakaa persoonallisuushäiriö. No mutta tässä tulee oireita joita minulla on.
- Käsitys omasta itsestä on ailahtelevainen
- Tunteiden säätely on vaikeaa
- Mieliala vaihtelee tiheästi
- Impulsiivisuus
- Hetkittäin todellisuudentajun hämärtyminen
-  Kaksi eri minua. Saatan olla hyvin fiksu, kun keskustelen esim. ohjaajan kanssa. Voin jutella vaikka mistä viisasta ja ymmärtää asiat ja niiden merkitykset mutta toisena hetkenä muutun erilaiseksi. Aivan eri ihmiseksi. En ymmärrä asioiden vakavuutta yms.

Tämä vaikuttaa tosi moneen asiaan. Kaverisuhteisiin. perheeseen, omaan vointiin (tietty), opiskeluun.
Aivan kaikkeen. Hetkessä 1 saatan käyttäytyä ja vaikuttaa ja ajatella kuin aikuinen ja hetkessä 2 vajoan ikäistäni nuoremmalle ajattelulle. Hetkessä 3 voin olla ujo, pelokas, vetäytyvä ja hetkenä 4 sosiaalinen, rohkea ja avoin. Hetkessä 5 voin taas olla aivan erilainen. Voin menettää hermoni sormia napsauttamalla ja olla agressiivinen ja käydä päälle.
Tämän takia on vaikea määritellä kuka minä olen ja on raskasta elää itsensä kanssa.
Muttä tässä oli se kauan kaivattu identiteettihäiriö postaus.

Seuraavassa postauksessa my day 29.7.

1 kommentti:

  1. Tsemppiä sulle kovasti ja mulla on toi sama, että todettu epävakaa persoonallisuushäiriö, mutta papereissa lukee myös identiteettihäiriö ja ollaan myös epäilty dissosiaatiivista häiriötä.. tiedä sitten mikä niistä sitten mahtaa olla..
    Ja btw tykkään sun blogista, kun sun kirjotuksiin pystyy samaistumaan ja kirjoitat muutenkin taitavasti. :)

    VastaaPoista