tiistai 14. marraskuuta 2017

Q&A, ei normaalipainoinen voi olla syömishäiriöinen

Päätin tehdä tämän Q&A postauksen vaikkei ole 10 kysymystä vielä täyttynytkää.
Eräs henkilö luki mun vanhoja postauksia ja kommentoi useampaan niistä samantapaisesti anonyyminä. En tiedä huomasiko hän että näistä postauksista oli kulunut jo aikaa. Ja asiat ovat sen jälkeen muuttuneet. Teidän kysymysten lisäksi aion myös vastata tämän erään anonyymin ihmettelyyn siitä että minulla on sh vaikka olen normi painossa yms.
Aloitetaan kuitenkin näillä selkeillä kysymyksillä.

1. Miten paljon painat?
En ole pitkään aikaan tänne kirjoittanut painoa koska en ole kokenut sen olevan kovin keskeinen asia kun yritän parantua. Mutta tottakai kun sitä kysytään voin vastata.
68kg painan (kesän alussa painoin 81.6kg) muutosta on tapahtunut.

2. Onko sulla vielä poikakaveria?
Kyllä seurustelemme edelleen. Tässä kuussa tulee täyteen puolivuotta.

3. Mikä diagnoosi sulla on nyt, kaksisuuntainenko?
Kaksisuuntaista epäillään ja tutkitaan toisena vaihtoehtona epäillään epävakaata.
Mutta kumpaakaan diagnoosia ei ole vielä.
Diagnoosini nyt:
- epätyypillinen laihuushäiriö (F50.1)
- masennus (F32.10)
- muu lapsuuden tunnehäiriö (F93.89)
- yleistynyt ahdistuneisuushäiriö (F41.1)
- morbus freiberg MT III pedis 1. dex. (M92.7)tämä on fyysinen sairaus

4. Milloin ryhdyit vegaaniksi/kasvissyöjäksi?
Olen ollut kasvissyöjä niin kauan kuin muistan. En alle kouluikäisenäkään syönyt lihaa. Eli olen ollut ehkä noin 14 tai 13 vuotta kasvissyöjä.

Sitten pääsen vastaamaan tämän anonyymin kommentteihin. Olen niihin jo kaikkiin yksitellenkin vastannut mutten tiedä huomaako hän joten tässä vastauksia.

5.4.2017 kirjoitin postauksen tärkeistä ihmisistä ja nyt puolisen vuotta sen jälkeen ilmestyi kommentti: "Eikö pikkusiskosi ole sulle tärkeä kun et häntä maininnut ollenkaan?".
- Et ehkä huomannut, mutta postauksen alussa kirjoitin kokoperheeni olevan minulle tärkeä. Siskoni on osa perhettämme joten olisit siitä voinut päätellä että hän on minulle tärkeä. Meillä on siskon kanssa hieman etäiset välit mutta on meillä hauskaa yhdessä silti. Ja toistan, hän on minulle rakas.

30.5.2017 kirjoitin postauksen "Kuulumisia ja vointi asiaa". Nyt noin 5kk tämän tuon hetkisen voinnin jälkeen tuli kommentti: "Siis ootko normaalipainoinen ja yrität laihtua? BMI?"
Kyllä olen normaali painossa ja BMI:ni on 22,2.

7.7.2017 kirjoitin postauksen "Sh pilaa elämäni" ja en tiedä mitä seuraava kommentti herätti minussa. En tiennyt että vielä 2017 joku on niin tietämätön syömishäiriöistä ettei ymmärrä että syömishäiriöitä on muitakin kuin anoreksia. Tässä kommentti: "Mä en tajuu. Sulla on syömishäiriö , mutta olet normaalipainoinen? Oliko se 78 kg? Haluat siis laihduttaa , mutta et onnistu? Vai millä tavalla olet syömishäiriöinen?"
Kommentoit 13.11 tähän postaukseen ja luulet että painan edelleen 78kg. Kyllä tuon postauksen aikaan painoin sen verran, mutten enään. Normaali painoisella voi olla myös yhtä lailla sh kuin alipainoisella ja ylipainoisella.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50101
Suosittelen lukemaan täältä mikä on epätyypillinen laihuushäiriö ennenkuin alat tekemään päätelmiä painon mukaan.

15.7.2017 kirjoitin kuulumis postauksen jossa kerroin paljonko OLIN painanut ja paljonko kirjoitus hetkellä painoin. Kommentoija kirjoitti tämän kommentin myös 13.11. Ja tästä postauksestakin on jo aikaa. Kerroin painaneeni pahimmillaan 81.6kg ja intoilin postauksen lopussa että olin laihtumut ja painoin 73,7kg. Ja tässä kommentti:"Kyllä sun onkin hyvä laihduttaa vähän. Tuo 81.6 kg kuulostaa aika paljolta. Sun pitäis olla 182 cm pitkä, jotta et olis ylipainoinen. Mutta laihduta terveellisesti "
Jos aletaan viilaamaan pilkkua minun pitäisi olla179,7cm pitkä. Btw.
Ja olihan tuo 81.6kg paljon. Mutta et tainnut huomata etten enään paina niin paljoa. Olen laihduttanut 13.6kg. Ja kommentoit että mun olisi hyvä laihduttaa tuosta 81.6kilosta vaikka olen siitä jo treippaasti laihtunut. Suosittelen sinua jatkossa katsomaan koska teksti on julkaistu.

Entäs sitten "Miksi mua pitää rajottaa"-postaus. Sain tälläisen kommentin: "Normaalipainoinen sä olet. Haluaisit varmaan olla syömishäiriöinen?" Tähän taas ihmettelyni siitä ettei joku tiedä ettei syömishäiriö katso painoa (tai noh riippuu diagnoosista). Kyllä pitkään halusinkin olla syömishäiriöinen kunnes sairastuin itse. Tässä helvetissä olen elellyt jo kauan ja haluan parantua. Sinänsä en ole velvoitettu todistelemaan sh:tani kenellekkään mutta ihan vain sinulle tiedoksi niin tässä on todiste.


Jos tulee kysymyksiä vielä mieleen vastailen niihin kommentti kentässä.

1 kommentti:

  1. RAKAS ANONYYMI, ENNEN KUIN KOMMENTOIT MITÄÄN IDIOOTTIA, SISÄISTÄ NÄMÄ ALLA OLENVAT TOTUUDEN LAUSEET!

    SUURIN OSA SYÖMISHÄIRIÖTÄ SAIRASTAVISTA ON NORMAALI- TAI YLIPAINOISIA. VAIN PIENI MURTO-OSA SAAVUTTAA ALIPAINON. ANOREKSIA EI OLE AINOA SYÖMISHÄIRIÖ (googlatkaa vaikka 'bulimia', 'ortoreksia', 'BED', 'EDNOS', jne. ja sivistäkää itseänne rakkaat suomi24- tai vauva.fi -palstoilta tulevat idiootit). 🙃 pitää oikeen rautalangasta vetää 🙃

    TERVEISIN SYÖMISHÄIRIÖTÄ SAIRASTAVA NORMAALIPAINOINEN 🦄🙃

    Ps. Lakatkaa paskapostaamasta mun pipsasein blogiin 🙃

    VastaaPoista