maanantai 19. helmikuuta 2018

Postaus vuoden takaa #5 19.2.2017

"Painajainen vai jotain muuta
Olen nähnyt usein painajaisia. Ja tässä nyt viime yön painajainen. Jos joku osaa tulkita unia voisi kertoa mitä tämä ahdistava uni tarkoittaa.
Karkasin kotoa. Lähdin koska tahdoin pakoon omaa elämääni. En ole varma kauanko olin karkuteillä. Olin peloissani. En uskaltanut puhua kellekkään. En tavannut edes kavereitani koska pelkäsin heidän soittavan poliisin hakemaan minut. Sitten näin auton joka pysähtyi ja autosta tuli Salkkareiden Eeva (enkä edes katso salkkareita). Eeva juoksi perääni ja lähdin juoksemaan pakoon. Eeva huusi: "Pysähdy!!!". Mutten pysähtynyt. Juoksin piiloon suuren kiven taakse. Tärisin peloissani. Eeva tuli kiven taakse ja kyykistyi puhumaan minulle :"Shh. Älä pelkää. En soita poliisille". En vastannut Eevalle tärisin vain. Sitten yhtäkkiä lähdin juoksemaan täysillä karkuun. Siinä kohtaa Eeva soitti poliisille.
* * *
Sen jälkeen seuraava asia mitä muistan unessa oli että olin jossakin rakennuksessa jollakn käytävällä. Olin rakennuksen toisessa tai kolmannessa kerroksessa käytävällä ja käytävän päässä oli iso ikkuna. Poliisit ja Eeva juoksivat perässäni. Sitten pysähdyimme. Poliisit yritti lähestyä ja he yritti olla mukavia. Minä katsoin hetä ja peruutin kohti ikkunaa. Sitten huusin :"Tapan itseni!". Ja juoksin ikkunan läpi seläleen maahan. Eeva huusi: "Ei!". Ja poliisit juoksi ulos katsomaan olenko elossa. Ja minö olin siis elossa mutten liikkunut. Makasin vain shokissa maassa. Ambulanssi tuli ja vei minut sairaalaan tarkkailuun ja sieltä minut vietiin myöhemmin suljetulle."

Mä en edes enään muistanut tätä postausta. (Johtunee siitä, etten todiaankaan vuoteen ole tätä lukenut)
No mutta juu.
Tuli sellainen déjà-vu tunne. Tuota kirjoittaessa ei tuntunut siltä että unenkaltainen tilanne olisi joskus ennemminkin käynyt. Mutta nyt kun luin sen tuli sellainen olo, että hei tästä tulee mieleen muutamia tapahtumia. Tuo uni kokonaisuutena ei tunnu tapahtuneelta, mutta parista kohdasta tulee eri tilanteet mieleen hyvin vahvasti.

Tilanne 1.
"Karkasin kotoa. (Laitoksesta) Lähdin koska tahdoin pakoon omaa elämääni. (Menin istumaan sillan kaiteelle hypätäkseni pää edellä kivikkoon joka näkyi joessa) En ole varma kauanko olin karkuteillä. (Ehkä pari tuntia) Olin peloissani. En uskaltanut puhua kellekkään. En tavannut edes kavereitani koska pelkäsin heidän soittavan poliisin hakemaan minut. Sitten näin auton joka pysähtyi ja autosta tuli Salkkareiden Eeva (enkä edes katso salkkareita). (Laitoksen auto ja pari ohjaajaa tuli paikalle ja Eeva oli tässä tilanteessa eräs ohjaaja) Eeva juoksi perääni ja lähdin juoksemaan pakoon. Eeva huusi: "Pysähdy!!!"."

Tilanne 2.
"Tärisin peloissani. Eeva tuli kiven taakse ja kyykistyi puhumaan minulle :"Shh. Älä pelkää. En soita poliisille". (Ohjaaja K tuli huoneeseeni rauhoittelemaan kun sain ahdistuskohtauksen) En vastannut Eevalle tärisin vain. (Tässä välissä ohjaaja L tuli huoneeseen katsomaan kohtaustani ja käski hypätä hänen kyytiinsä ja lähteä päivystykseen. Kävelin asiallisesti ulko-ovelle.) Sitten yhtäkkiä lähdin juoksemaan täysillä karkuun. Siinä kohtaa Eeva soitti poliisille. (Tai joku ohjaajista soitti)

Tilanne 3.
"Makasin vain shokissa maassa. (Kiinnipidossa) Ambulanssi tuli ja vei minut sairaalaan tarkkailuun ja sieltä minut vietiin myöhemmin suljetulle."(Poliisi vei tarkkailuun ja sieltä ambulanssilla suljetulle)

2 kommenttia:

  1. Tästä tulee vahvasti omia kokemuksia mieleen. Mietin vaa,et pitäiskö enneuniin uskoa vai ei?
    Näin 2014 unen,jossa sairastuin anoreksiaan, ja sairastuin oikeasti seuraavana vuonna. Unessa mä käännyin katsomaan peiliin ja sitten
    olin luonnottoman laiha. Joku sanoi vaan, että "Taitaa olla anoreksia." Olin tosi sairas ja koitin huutaa apua, mutta kukaan ei kuullut. Unen lopussa äiti käveli jakkupuku päällä mun luo ja hymyili, se ei ymmärtänyt mun pahaa oloa.
    Jos tota haluis lähtee tulkitsemaan, niin seuraavana keväänä mulla oli just toi olo. Tarvitsin apua, mut kukaan ei nähnyt lävitseni. Ja sitten kun sairastuin, äiti kyllä auttoi mua ja oli tukena (liiankin paljon) mutta monet muut ei tajunnut mua yhtään.
    Toisaaltaa ton voi selittää jotenkin alitajunnan kautta, mut en sitten tiedä...

    VastaaPoista
  2. Menikö se sun leikkaus hyvin? Ku et oo hetkeen kirjoitellut.

    VastaaPoista