sunnuntai 27. elokuuta 2017

terveellinen ja epäterveellinen laihdutus

Olen luopunut laihdutus tavoitteesta/pyrkimyksestä. Sairaus minussa on enään ainut mikä tahtoo laihduttaa. Mutta minä, terve minä ei. Nään itseni kuitnkin joka päivä yhtä lihavana vaikka olisin laihtunut siihen 50kg unelmaan. Mun paino on tippunut 12,2kg enkä nää sitä peilistä, joten onko sillä lopulta merkitystä minkä verran painan.

Kuitenkin mulla on syömishäiriö. Joka on taas ollut aika voimakkaana, enkä ole saanut syötyä kovin hyvin. Kalorit pyörii keskimäärin siinä 500 molemmin puolin. Jaa lääkäri tahtoo että yön vähintään 1800kcal. Viime punnituksessa tuli ilmi, että paino oli tippunut viikossa tasan 2kg. Siitä sain kuulla saarnaa laitoksen nais johtajalta.

Mitä sitten on edes terveellinen laihdutus? Syödään terveellisesti ja kulutetaan riittävästi. Mutta en tiedä mikä on se riittävästi. Ja vastaavasti epäterveellinen laihdutus on sitä että syödään liian vähän ja liikutaan liikaa. Mutta mä en tiedä missä ne rajat menee.
Lääkäri määräs mulle nutridrinkkejä. Joita mun on juotava 1-3 päivässä. Niitä ei käytetä mun tilanteessa ateriankorvikkeina vaan niillä pyritään turvaamaan ja takaamaan riittävä ravinteiden saanti. Voinko nyt siis laihduttaa? Olisiko se tervettä? Onko laihdutus tervettä kun saa tarvittavan määrän ravintoaineita? En tiedä. Elän epätietoisuuden kuplassa. Mua pelottaa ottaa askelia mihinkään suuntaan, koska en tiedä missä menee terveellisyyden, epäterveellisyyden ja sairauden raja. Mä vaan tiedän että mun käskettiin pitää paino samana 4kg sitten. Eli siis pitäiskö mun nostaa painoa nyt 4kg ja pitää paino siinä missä mun käskettiin pitää se. Vai pitääkö pitää sitä nyt tässä vaikka 4kg on tippunut siitä missä sen haluttiin mun pitävän. Sekavaa. Huomenna 28.8 on taas punnitus. Toivottavasti se ei olis tippunut perjantaista (25.8).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti